Lezenswaardig

Waarom is beweging zo belangrijk?

Het belang van bewegen kan niet genoeg worden benadrukt. Regelmatig bewegen houdt je fit. Met voldoende lichaamsbeweging vergroot u de conditie van uw lichaam. Onder andere houdt u uw hart en bloedvaten in conditie. Daarnaast heeft bewegen een bloeddrukverlagend effect. Dit verkleint de kans op hart- en vaatziekten en het risico van een (nieuwe) beroerte. Bovendien helpt lichaamsbeweging bij het voorkomen of terugdringen van overgewicht. Bovendien voel je je er ook geestelijk beter door.

Wat houd voldoende bewegen in?
Onder bewegen verstaan we het verrichten van een matig intensieve tot zware inspanning. Voor een volwassene is het goed dagelijks een half uur matig intensieve inspanning te verrichten. Veel van het bewegen kan in het gewone leven ingepast worden: neem de fiets in plaats van de auto, de trap in plaats van de lift. Enige regelmaat is van belang (bijvoorbeeld: dagelijks een half uur wandelen). Frequente matige inspanning kan ingeruild worden voor minder frequente, langer durende of intensievere oefening. Maar probeer toch minimaal drie maal per week bezig te zijn met beweging.

Voor uw gezondheid is het voldoende om, zo mogelijk, dagelijks een half uur te bewegen, met een matige tot redelijke inspanning. Dit kan een half uur achter elkaar zijn, maar ook bijvoorbeeld drie keer 10 minuten. Het is belangrijk om het rustig op te bouwen en iets te vinden dat bij u past. Het is niet direct nodig dat u een bepaalde sport beoefent, wandelen naar de winkel voor de dagelijkse boodschappen kan ook. Neem de fiets naar het werk. Pak de trap in plaats van de lift. Loop met de kinderen naar school. Maak een extra ommetje met de hond. Stap een bushalte eerder uit. U beweegt goed als u er behoorlijk voor moet ademhalen en uw hart sneller gaat kloppen.

Onderzoekers raden aan om ongeveer tienduizend stappen per dag te doen. Als men deze afstand elke dag aflegt valt men in de categorie behoorlijk actief en hoeft zich geen zorgen te maken. Mensen die minder dan vijfduizend stappen per dag zetten lopen het gevaar om eerder chronische ziekten op te lopen, zelfs als ze regelmatig sporten.

Bewegen doet u bijna de hele dag, zonder er bij na te denken. U loopt door de stad. U fietst naar het werk. U doet het huishouden. Of u werkt in de tuin. Toch is het slim om even stil te staan bij bewegen. Er wordt steeds minder beweging van ons gevraagd. Deuren gaan automatisch open. Liften en roltrappen vervangen de gewone trap. We nemen vaker de auto en minder vaak de fiets.

Waarom is bewegen zo belangrijk?
Door veel te bewegen gaat u er goed uit zien. U krijgt er energie van. U voelt zich fit en gezond. U kunt makkelijker met stress omgaan. U kunt beter slapen. En, het is leuk! Tegenwoordig is er altijd wel een manier te vinden die bij u past. In uw eentje. Met z’n tweeën. Of in een groep. Het kan allemaal! Lid worden van een sportclub hoeft niet meteen. U kunt op heel veel manieren aan uw dagelijkse portie beweging komen.

Hoeveel moet u bewegen om gezond te blijven?
Wilt u hier meer over weten? Doe de beweegtest.

terug naar de vorige pagina

WIE ZIJN WIJ?

Wij zijn een goede doelen organisatie

Ondanks de toename van beweegprogramma‘s voor mensen met een beperking is het bestaande aanbod van bewegings- en sportactiviteiten voor onze doelgroep nog lang niet genoeg. Stichting Hart in Actie brengt in kaart waar behoefte aan is.

Lees verder Jaaroverzichten

WAT IS ONZE MISSIE?

Wat wil Stichting Hart in Actie bereiken

Hart in Actie wil mensen met een chronische beperking op basis van hun eigen behoeften en mogelijkheden stimuleren om te (blijven) sporten en bewegen. Dit doet zij samen met partners in de sport, zorg, onderwijs, revalidatie en overheid.

Lees verder Neem contact op